close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ללא צורך בחוקי פרגולה: תוכנית אדריכלית לבית פרטי

מערכת שורשי אדר ב, תשפד20/03/2024

האדריכל מתמחה בתכנון ועיצוב של מבנים וחללים. מכאן כבר ניתן להבין את האלמנט האמנותי במקצוע, כמו גם בהתפתחות שלו לתתי התמחויות

תגיות:
צילום: freepik

מדוע חשוב לבצע תכנון נכון בבואנו לבנות בית
אדריכלות (או בלועזית: ארכיטקטורה) היא מקצוע אשר הולך וצובר תאוצה בעשורים האחרונים. מובן שתכנון אדריכלי הוא תחום אשר למעשה מיושם כבר למן הלבנה הראשונה שהונחה אי פעם, אך לא כמקצוע מוגדר ונפרד כהיום. עד כדי כך, שכיום ישנן נישות ותתי נישות בתוך מקצוע האדריכלות: בתי מלון, בנייני משרדים, אחוזות ועוד. במאמר קצר זה, אנו נעסוק בתחום תכנון אדריכלי עבור בתים פרטיים.

כשאת אומרת אדריכלות, למה את מתכוונת?
כאשר משתמשים במושג אדריכלות, למעשה מתכוונים לבנייה כאמנות (וגם אומנות), או מעין הלחם בין הנדסת בניין לבין אמנות. האדריכל מתמחה בתכנון ועיצוב של מבנים וחללים. מכאן כבר ניתן להבין את האלמנט האמנותי במקצוע, כמו גם בהתפתחות שלו לתתי התמחויות: שהרי עיצוב חלל של מועדון כושר, למשל, שונה בתכלית השינוי לזה של בתים פרטיים. ולכן חשוב לדעת ולהבחין בין סוגי העיצוב מבעוד מועד, ובמקרה שלנו: להתמקד בתכנון האדריכלי עבור בית פרטי. וגם בבואנו לתכנן בית פרטי, חשוב להתאים את התכנון למציאות: האם מדובר בקוטג', בית הכולל מרתף, וכו'.

חלל זהה, פונקציות שונות
לשם המחשה, תכנון אדריכלי עבור בית פרטי בן ארבע קומות יכול לכלול את הפרטים הבאים: קומת כניסה אשר תהיה מורכבת מפינת ישיבה, חדר אוכל, מטבח מורחב וחדר עבודה, נוסף על חדר מדרגות שמוביל לקומה השניה. שם נמצא שני חדרי שינה ויחידת הורים, חדר רחצה מרכזי עם חדרון כביסה ויציאה למרפסת. מהקומה השניה נמשיך לעליית הגג, אשר יכולה לכלול מעין יחידה נפרדת- מטבחון, חדר שינה גדול וחדר רחצה. אם נרד חזרה לקומת הכניסה, נוכל להמשיך ממנה לקומת המרתף, ובה נוכל לעצב חדר אחסון וחדר כושר קטן, או אפשרות נוספת, והיא הפרדה בין המרתף לשאר הבית ויצירת יחידת דיור.

לעומת זאת, בית פרטי בעל מפלס אחד בלבד, ידרוש תכנון הרבה יותר פונקציונלי. סוג נוסף של תכנון הוא עבור בית פרטי דו משפחתי, כך שלמעשה מבחינה אדריכלית מדובר במעין שכפול או שיבוט: מטבח זהה, כך גם חדר האוכל, הממ"ד וכל שאר הבית.


תכנון אחר הינו עבור בית פרטי חד משפחתי קטן, היכול לשמש כסוג של חדר אירוח כפרי (צימר). תכנון שכזה יהיה לרוב מאוד פשוט, פונקציונלי ומלבני. הוא יכול לכלול פינת ישיבה, מטבח, פינת אוכל וחדר רחצה ושירותים, יחד עם שני חדרי שינה ונישה קטנה עבור מכונת כביסה. כמו כן תהיה יציאה לחצר.

לסיכום
תוכנית אדריכלית לבית פרטי מבעוד מועד הינה משימה שחשוב לא להקל בה ראש, מכיוון שאם ניגשים אליה כראוי היא יכולה לחסוך בהמשך לא מעט כאבי ראש. לצורך כך, חשוב להביא בחשבון את כלל הצרכים והרצונות, אך לא פחות חשוב- לא להתעלם מאילוצים ומגבלות.

הוסף תגובה
צילום: freepik
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה